Medicinsk Yoga

Information om

Medicinsk yoga och

Yoga för dig med osteoporos eller osteopeni


Medicinsk Yoga

 Yoga för nybörjare, och för dig som av olika skäl inte klarar ett traditionellt mer fysiskt yoga program. Eller vill komma igång på ett skonsamt och inkännande sätt.

 

Du får hjälp med anpassning. Inga fysiskt svåra positioner.

Stor vikt läggs vid att ta hänsyn till kroppens begränsningar, samt också ta tillvara möjligheterna. Fysiska övningar, mestadels dynamiska, andningsövningar. djupavslappning, meditationsinslag samt mantrasång. Du får ökad balans styrka och koordination. Uthållighet och tålamod stärks.


 Mycket forskning har gjorts på den medicinska yogan. Förutom lindring av smärtor och stelhet i rygg och nacke, finns det evidens på sänkta nivåer av stresshormoner (kortisol, adrenalin och noradrenalin), eftersom vi påverkar vårt nervsystem när vi utövar yogan. Andra positiva effekter är lägre andningsfrekvens och sänkt puls.

Efter en längre tids träning av medicinsk yoga påverkas även hjärta och kärl. Vi blir stärkta i muskler och leder och även rörligare i hela kroppen.

    

Varmt välkomna   Hösten 2020 är vi både ute i skogen och i salen



Yoga för osteoporos, osteopeni samt för dig som vill förebygga dessa


Kursen är för dig som vill röra dig på ett säkert och kontrollerat sätt utifrån din benskörhet. Yogapositionerna som utövas är forskade på och noga utvalda för att bygga benmassa.  (se bif länk nedan om du vill läsa mer om forskningsresultaten)


Benskörhet innebär att ditt skelett blir svagare och du är känsligare för frakturer och beror på obalans mellan de celler som bygger upp ben resp bryter ner ben.

Ryggrad, höftleder, överarmar och handleder är de överlägset mest frakturdrabbade områdena i kroppen. Positionerna bidrar starkt till ökad balans och koordination, vilket i sig självt motverkar fall och därmed frakturer. Förhöjd rörlighet bidrar också till ett säkrare rörelsemönster.

Ställningarna varierar mellan/och att via belastning,  omvända / bromsa upp, din benskörhet, bygga muskelstyrka och öka din balans. 

Varje yogapositionerna lärs ut 3 steg, beroende på hur dina nuvarande resultat och förmåga ser ut.

Det är säkert och individanpassat och du är varmt välkommen.

Du behöver inte ha några förkunskaper

P,g,a covid 19 avvaktar vi med dessa klasser



Instruktör: Sofia Sundquist

Utbildad Hathayogainstruktör Indien 2012

Utbildad alla stegen i Medicinsk yoga 2015, 2016

Mindfulnessinstruktör steg 1, steg 2 höst 2019 ,

Mindfulness för barn och ungdommar 2019

Utbildad hästkommunikatör 2005

Certifierad att lära ut yoga för osteoporos 2019

Mindfulness i Naturen höst 2020

Naturguide höst 2019


Vid frågor kontakta: theyogatreeangelholm@gmail.com